torstai 9. marraskuuta 2017

Liiketoimintasuunnitelma


                                                     



ALOITTAVAN YRITTÄJÄN LIIKETOIMINTASUUNNITELMA


Liiketoimintasuunnitelman tarkoitus on jäsentää ja selvittää suunnitellun yritystoiminnan toimivuutta, kannattavuutta ja menestymisen mahdollisuuksia. Hyvin mietitty liiketoimintasuunnitelma on tärkein yrittäjälle itselleen, mutta sitä edellyttävät myös rahoittajat ja asiantuntijat.

HENKILÖTIEDOT

Etunimi
Sari

Sukunimi
Kero

Katuosoite
Kirkkolahdenkatu 8B9
Postiosoite
57100 Savonlinna

Puhelin / Gsm
0407688984

Sähköposti
sari.kero@savonlinna.fi

Syntymäaika
290665


YRITTÄJYYS

Miksi haluat alkaa yrittäjäksi
Ala kiinnostaa ja haluan tehdä jalkojenhoitoa itselleni sopivalla aika-taululla.


Suunnittelemasi yrityksen toiminta-ajatus
Jalkojenhoitoa kotikäynteinä asiakkaiden luona

Suunnittelemasi yhtiömuoto ja mahdolliset muut osallistujat
Sivutoiminen pienyrittäjä, mahdollisesti toiminimi


OSAAMINEN

Yrittäjänä toimiminen perustuu osaamiseen, jonka avaintekijöitä ovat koulutus, ammattitaito ja kokemus. Osaaminen voi olla lähtöisin myös harrastusten tai muun jokapäiväisen toiminnan piiristä.

Koulutus
Lähihoitaja, Jalkojenhoidon at opiskelija, Vyöhyketerapeutti ja luontaishoitaja



Työkokemus
Lähihoitajantyötä päiväkodissa 18 vuotta, Vyöheketerapeuttina ja luontaishoitajana 4 vuotta ja tällähetkellä jalkojenhoidon at opiskelija


Luottamustoimet / harrastukset
Lenkkeily, pyöräily, retkiluistelu, jooga ja lavis


Suunnittelemaasi yritystoimintaan liittyvä osaamisesi / tarvittava lisäosaaminen
Vyöhyketerapia, luontaishoidot, lähihoitajan osaamisala ja jalkojenhoidon at palvelu.
Vuorovaikutustaidot, asiakaspalvelu.





LIIKEIDEA

Liikeidea kuvaa sitä, ketkä ovat asiakkaitasi, mitkä ovat asiakkaidesi tarpeet, miten sinä toimit tyydyttääksesi ne ja miten ansaitset siinä.

Asiakkaat
Ikäryhmä vauvasta vaariin



Asiakkaiden tarpeet
Jalkojenhoidon tarpeet, vuorovaikutuksen tarpeet,


Tuotteesi / tarjoamasi palvelu / miten toimit
Jalkojenhoidot, vyöhyketerapia, luontaishoidot. Jalkojenhoidot teen kotikäynteinä. Vyöhyketerapia ja luontaishoidot kotihoitolassani

Mistä / miten laskutat asiakkaitasi
Jalkojenhoidosta ja siihen liittyvistä palveluista. Vyöhyketerapiasta ja luontaishoidoista.


Etu tai hyöty asiakkaalle
Toimintakyvyn ylläpitämistä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia keholle



Ainutlaatuisuus ja erinomaisuus
Kokonaisvaltaista hyvinvointia keholle

Heikkoudet / kehitettävää
Kehitettävää kirjanpito, mainonta.



LIIKETOIMINTASUUNNITELMA

Mieti tarkkaan miten aiot toimia, tee hyvä suunnitelma ja rakenna kilpailukykyinen pohja yrityksellesi. Tärkeintä on, että päädyt omien resurssiesi kannalta tarkoituksenmukaiseen lopputulokseen ja kehität yritystäsi suunnitelmallisesti.

MARKKINOINTI

Yrittäjälle on tärkeää tuntea asiakkaansa odotukset ja tarpeet. On järkevää ryhmitellä yritysasiakkaat esim. yrityksen toimialan, koon tai sijainnin perusteella ja henkilöasiakkaat esim. iän, tulotason tai asuinpaikan perusteella. Alussa on järkevää keskittyä niihin asiakasryhmiin, jotka todennäköisemmin ovat heti valmiita ostamaan tuotteesi tai palvelusi.

Markkina-analyysi

Asiakkaat / asiakasryhmät
Vauvasta vaariin. Iäkkäät ja työikäiset kotona/palvelutalossa asuvat


Markkinoiden sijainti (missä asiakkaasi ovat)
Kotona asuvia asiakkaita


Markkinapotentiaali (asiakkaiden määrä tai mahdolliset myyntimäärät)
2-4 asiakasta viikossa


Nykyinen ostoskäyttäytyminen (mistä ja miten asiakkaasi hankkivat tuotteet/palvelun nykyisin) 


Yksityisiltä ja kunnallisilta palvelujen tarjoajilta.



Markkinanäkymät (mitä mahdollisia muutoksia on odotettavissa)
Kilpailevat yrittäjät ikääntyvät ja resurssit kotikäynteihin vähenee(ikä, työn kuormittavuus).




Kilpailuanalyysi

Kilpailijat (mainitse joitakin kilpailijoistasi)
Pääasiassa muut jalkojenhoidon pienyrittäjät. Esim. Sinikeidas, Podostep.


Kilpailijoiden tuotteet (tuote, palvelu)
Jalkojenhoidot ja oheistuotteet


Kilpailijoiden tapa toimia (tuote, myynti, asennus, koulutus, huolto, jälkihoito, tarjoukset, näyttelyt, jne.)
Jalkojenhoidot ja siihen liittyvät.


Kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet
Kilpailijoiden vankka ammattitaito ja kokemus


Kilpailijoiden näkyvyys markkinoilla (ilmoittelu, netti, ulkomainonta, esitteet, autot, jne.)
Mainonta

Kilpailukeinot (hinta, tuotteen ulkonäkö, saatavuus, laatu, tuotteeseen liittyvä palvelu, sijainti/saavutettavuus, jne.)



Markkinointisuunnitelma

Suunnittele yksityiskohtaisesti, miten tavoitat ensimmäiset asiakkaasi ja miten pidät heidät asiakkainasi jatkossakin. Asiakkaallesi tuote on paljon muutakin kuin pelkkä fyysinen tuote. Se voi sisältää esimerkiksi asennuksen, käyttöön opastuksen, huollon, toimintojen päivityksen ja kierrätyksen.

Tuotteet ja palvelut (kuvaus tuotteista ja/tai palveluista)


Pakkaus


Hinnoittelu (valmistuskustannukset, kilpailu, asiakkaiden valmius maksaa jne.)


Myynti (myyntikanavat, myymälät, asiakaskäynnit, puhelin, netti, posti jne.)


Viestintä
Sisältö (mitä kerrot asiakkaalle tuotteestasi/palvelustasi)

Välineet (esitteet, käyntikortit, ilmoitukset, lehdistötiedotteet, puhelin, netti jne.)


Tavoitteet (liikevaihtoa, kappaletta, voittoa, asiakkaita jne.)


Aikataulu (mitä ja milloin)


Markkinointibudjetti (arvioita kustannuksista)



TUOTEKEHITYS

Tuotteille ja palveluille asetetut vaatimukset muuttuvat usein asiakkaiden odotusten ja markkinatilanteiden kehityksen mukaan. Uusi markkinoille tuleva tuote vaatii usein nopeitakin muutoksia asiakaspalautteen pohjalta. Mieti, miten saat nopeimmin tiedon asiakkaidesi tarpeista ja miten kehität tuotettasi sen pohjalta.

Tuotekehityssuunnitelma (asiakaspalautteen kerääminen ja käsittely, toimenpidesuunnitelma, aikataulu jne.)



TUOTANTO

Tuotanto voi olla esimerkiksi fyysisten tuotteiden valmistusta, kokoonpanoa ja asentamista tai palvelun tuottamista esimerkiksi asiakkaan tiloissa.

Tuotantosuunnitelma (miten tuotan tuotteeni tai palveluni, oma tuotanto, alihankinnat jne.)


Tuotantotilat, -laitteet ja -henkilöstö



HENKILÖSTÖ

Aloittava yrittäjä toimii hyvin usein aluksi yksin. On kuitenkin toimialoja, joissa tarvitaan vierasta työvoimaa jo aivan alusta. Mieti, kuinka pian tarvitset apuvoimia ja miten hoidat henkilöstön hankinnan.

Henkilöstösuunnitelma (minkälaista henkilöstöä, milloin, miten, valmennus, mahdolliset työllistämistuet jne.)



TOIMITILAT

Yrityksesi toimitilat ja sijainti


Tarvittavat työvälineet (tietokoneet, tietoliikenne, auto,  jne.)



TALOUS

Talouden hoito sen suunnittelu, seuranta ja hallinta ovat yksi alkavan yrittäjän tärkeimpiä tehtäviä.

Rahoitus (rahan tarve, investoinnit, rahan lähteet, oma raha, lainaraha)


Talouden suunnittelu (budjetointi)


Talouden seuranta (säännöllisyys, asiantuntemus)


Kirjanpito (tilitoimisto, tilintarkastustoimisto)



RISKIT

Liiketoimintaan sisältyy aina riskejä. On hyvä kartoittaa mahdolliset riskit ja miettiä, miten minimoida niin vaikutukset niiden mahdollisesti toteutuessa.

Omat tulevaisuudennäkymät (odotukset, toiveet, jne.)

Yrityksesi tulevaisuudennäkymät 1-3 vuotta


Toiminnan riskit (uhkat?)


Sopimukset (vuokrasopimuksia, yhteistyösopimuksia, toimitusehtoja jne.)


Luvat (useat elinkeinot edellyttävät erilaisia viranomaisten edellyttämiä lupia tai ilmoituksia)


Vakuutukset (pakolliset vakuutukset ja vapaaehtoiset vakuutukset)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tehtävät keskiviikko 9.5.2018 1 . Valmistuttuani jalkojenhoidon AT aion työskennellä sivutoimisena pienyrittäjänä. Asiakaskuntani muodostuu...